Passie is een exclusief menselijke eigenschap. Veel van onze activiteiten en gedragingen zijn terug te voeren op oerinstincen die wij met veel dieren gemeenschappelijk hebben, maar passie is wel degelijk typerend voor de mens.

Wat is passie eigenlijk?

De merk- en communicatiestrateeg Ron Vorstenbosch heeft in zijn boek ‘Het Passie Principe’ een mooie definitie van passie gegeven: “Passie is iets hebben, iets doen of iets zijn, wat een intens positief gevoel geeft, belangrijk is voor onze identiteit en waar we veel tijd en energie aan besteden. Het vraagt vaak energie, maar geeft ook energie terug en het draagt bij aan ons gevoel van welzijn.”

De kracht van passie

Als we aan passie denken, dan denken we vaak meteen aan gepassioneerde musici en kunstenaars die hun passie tot uiting brengen in muziek en kunst. Het is het koppelen van de dieper liggende emoties die voor ons hoorbaar of zichtbaar worden gemaakt. Mooie ervaringen hebben ook altijd met emotie te maken. Maar ook erg verdrietige of indrukwekkende gebeurtenissen raken onze emotie. Emotie en passie liggen dicht bij elkaar. Het gaat hier over beleven, ervaren en meemaken. Echt en authentiek, niet rationeel beredeneerd.

In onze welvarende samenleving gaat het tegenwoordig veel meer om het bevredigen van de hogere psychologische behoeften. De behoefte aan werkelijk sociaal contact in ontmoetingen met anderen wordt belangrijker naarmate daar ook waardering en erkenning bij komt. Wij willen gewaardeerd en erkend worden en uiteindelijk onszelf ontplooien. Je kunt je behoeften alleen bevredigen als er een relatie is met een ander en als je hierover met anderen kunt communiceren. Door de vluchtigheid van het internet zullen we steeds meer ervaren dat digitale contacten, ondanks het gemak, kille contacten zijn. In een echte, warme relatie spelen emotie en passie een belangrijke rol.

Organisatie-passie

Nu is werk een belangrijk levensdomein naast interpersoonlijke relaties en vrije tijd. Het beslaat een groot deel van de dag. Voor sommigen is het een dagelijkse hel en voor anderen een grote bron van tevredenheid. De passie die men ervaart voor het werk of de functie hoeft echter niet hetzelfde te zijn als het hebben van een intens positief gevoel voor de werkomgeving (organisatie-passie) waarin dat werk gedaan wordt. Het is in principe mogelijk dat je volledig opgaat in je eigen werk, vol toewijding en met een groot gevoel van tevredenheid omdat de specifieke taak of werkzaamheden goed passen bij de eigen identiteit, zonder dat deze toewijding zich uitstrekt naar de organisatie waar deze werkzaamheden plaatsvinden. Organisatie-passie ontstaat pas als de medewerker zich kan identificeren met de organisatie, doordat zijn eigen idealen en opvattingen overeenkomen met die van de organisatie waarin hij werkzaam is.

Iedereen heeft passie, maar het gaat er hier om dat het mooi zou zijn als alle medewerkers van de organisatie de passie die zij voelen voor de organisatie waarin zij werken, delen. Dat lijkt eenvoudiger te bereiken in organisaties met veel kenniswerkers of in kleinere organisaties met een platte organisatiestructuur, maar het is in principe mogelijk om dit in elk type organisatie te realiseren. Het gaat echter niet vanzelf, omdat medewerkers geïnspireerd en gebonden moeten worden door de eigen organisatie. Hier is duidelijk een rol weggelegd voor de leiding van de organisatie.